Student’s Verbal Mathematical Communication Skills when Presenting Vector Material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/aec83n71

Keywords:

Mathematical communication skills , verbal communication; , analysis of student ability

Abstract

Students must master oral mathematical communication because it is often used to convey ideas during discussions or presentations. This research aims to describe students' verbal and mathematical communication skills on vector material. This research uses a qualitative approach with a descriptive research type. The subjects in this research were second-year students of the Mathematics Education study program. The instruments used were verbal and mathematical communication ability test sheets, and the data was validated through video recordings of student explanations and drafts collected by students. Data analysis techniques are carried out by presenting, condensing, and drawing conclusions. This research shows that students have good oral mathematical communication skills of 45%, meaning they can convey their ideas orally well. Most indicators are fulfilled in aspect (1) indicator (b), namely accuracy in conveying or demonstrating the use of concepts in problem examples. Good mathematical communication skills have a good and structured thought process so students can share ideas orally well.

Mahasiswa perlu menguasi komunikasi matematis lisan karena sering digunakan dalam menyampaikan gagasan saat diskusi atupun presentasi. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan kemampuan komunikasi matematis lisan mahasiswa pada materi vektor. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Subjek pada penelitian ini mahasiswa tahun kedua prodi Pendidikan Matematika. Instrumen yang digunakan yaitu lembar tes kemampuan komunikasi matematis lisan dan data divalidasi melalui video rekaman penjelasan mahasiswa dan draf yang dikumpulkan mahasiswa. Teknik analisis data dilakukan dengan cara penyajian data, kondensasi data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa memiliki kemampuan komunikasi matematis lisan berkategori baik sebanyak 45%, artinya mahasiswa dapat menyampaikan ide pemikirannya secara lisan dengan baik. Indikator paling banyak terpenuhi pada aspek (1) indikator (b) yaitu ketepatan menyampaikan atau mendemonstrasikan penggunaan konsep pada contoh permasalahan. Kemampuan komunikasi matematis yang baik memiliki proses berpikir yang baik dan terstruktur sehingga mahasiswa bisa menyampaikan ide secara lisan dengan baik.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

Agustina, Z. F., Masfingatin, T., & Maharani, S. (2022). Analysis of Mathematics Communication Capabilities in Linear Program Problem Solving during the Covid-19 Pandemic. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(1), 519–528. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.830

Alin Putri Dianti, Amaliyah, A., & Puspita Rini, C. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Siswa Kelas Iv Sd Negeri Petir 4 Kota Tangerang. Berajah Journal, 2(1), 16–24. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.44

Anderha, R. R., & Maskar, S. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Pembelajaran Daring Materi Eksponensial. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v1i2.438

Andini, S. F., & Rina, M. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Himpunan. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2), 343–354. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.343-354

Aqilah, Z., & Kartini, K. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Pada Materi Prisma Dan Limas. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2170-2178. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.3929

Buhaerah, B., Jusoff, K., & Nasir, M. (2022). Junior High School Students’ Mathematical Communication in the Written Answers Problem. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 13(1), 14–32. https://doi.org/10.15294/kreano.v13i1.35221

Chasanah, C., Riyadi, & Usodo, B. (2020). The effectiveness of learning models on written mathematical communication skills viewed from students’ cognitive styles. European Journal of Educational Research, 9(3), 979–994. https://doi.org/10.12973/EU-JER.9.3.979

Dihna, E. R., & Sudihartinih, E. (2023). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Mahasiswa Melalui Perkuliahan Geometri Analitik Topik Garis. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(2), 318–331.

Efriyadi, D., & Nurhanurawati, N. (2021). Learning Motivation, Self-Regulated Learning, And Mathematical Communication Skills Verbal And Written By Students’ In Learning Mathematics During The Covid-19 Pandemic. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 12(2), 264–275. https://doi.org/10.15294/kreano.v12i2.31550

Elfareta, N. J., & Murtiyasa, B. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dengan Penerapan Teori Bruner. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 2523-2532. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5681

Faizah, H., & Sugandi, E. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Tulis Siswa SMP Pada Soal Cerita Bentuk Aljabar Dalam Pembelajaran Daring. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 291. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4429

Febriana, A. E., & Pujiastuti, H. (2022). Analisis 21 St Century-Learning Design: Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Teori Peluang. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3), 649–658. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.649-658

Fitrianingrum, F., & Basir, M. A. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aljabar. Vygotsky, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.30736/vj.v2i1.177

Ismayanti, S., & Sofyan, D. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII di Kampung Cigulawing. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 183–196. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i1.1036

Kamid, Rusdi, M., Fitaloka, O., Basuki, F. R., & Anwar, K. (2020). Mathematical communication skills based on cognitive styles and gender. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(4), 847–856. https://doi.org/10.11591/ijere.v9i4.20497

Lubis, R., Harahap, M. S., & Tarihoran, P. P. (2021). Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal MathEdu (MathematicEducational Journal), 4(3), 464–471.

Marniati, M., Jahring, J., & Jumriani, J. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Memecahkan Masalah Berdasarkan Motivasi Belajar Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 880-890. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3523

Maryati, I., Suzana, Y., Harefa, D., & Maulana, I. T. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. PRISMA, 11(1), 210-216. https://doi.org/10.35194/jp.v11i1.2044

Mastuti, A. G., Kaliky, S., & Arman, J. (2022). Mathematical Communication and Students’ Epistemological Beliefs of Linear Systems with Three Variables. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 6(4), 963-975. https://doi.org/10.31764/jtam.v6i4.9772

Maulyda, M. A., Hidayati, V. R., & Erfan, M. (2021). Konstruksi Skema Komunikasi Matematis Berdasarkan Gaya Berpikir Teoritis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1823-1835. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.4074

Mubarak, M. Z., Anwar, A., & Susanti, S. (2020). Proses Berpikir Siswa Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar Visual. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(2), 132. https://doi.org/10.22373/jppm.v4i2.7998

Murtafiah, W., Setyansah, R. K., & Nurcahyani, D. A. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Menyelesaikan Circle Problem Berdasarkan Self-Confidence Siswa SMP. Jurnal Elemen, 7(1), 130–145. https://doi.org/10.29408/jel.v7i1.2785

Naibaho, S. W., Siregar, E. Y., & Elindra, R. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa MTs Negeri 1 Tapanuli Tengah Disaat Pandemi Covid-19. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 304–312. https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i2.2596

Nurhusain, M., & Hasby, M. (2021). Komunikasi Matematis Siswa SMP: Studi Membangun Diskusi Kelompok yang Efektif Melalui Strategi Student Team Heroic Leadership. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 1(1), 53–65. https://doi.org/10.51574/kognitif.v1i1.15

Purnamasari, A., & Afriansyah, E. A. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Topik Penyajian Data di Pondok Pesantren. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 207–222. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1257

Putri, M. A. K., Lestari, N. D. S., Hakiki, F. N., Sari, T. S. R., & Pambudi, D. S. (2022). Bagaimana Siswa Dapat Berkomunikasi Dalam Memecahkan Masalah Matematika? AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4). https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5754

Rachmawati, L. N., Cholily, Y. M., & Zukhrufurrohmah, Z. (2021). Mathematics Communication Mistakes in Solving Hots Problems. Infinity Journal, 10(1), 69-80. https://doi.org/10.22460/infinity.v10i1.p69-80

Rahmawati, A., Cholily, Y. M., & Zukhrufurrohmah, Z. (2023). Analyzing Students’ Mathematical Communication Ability in Solving Numerical Literacy Problems. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 59–70. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i1.1938

Rohid, N., Suryaman, S., & Rusmawati, R. D. (2019). Students’ Mathematical Communication Skills (MCS) in Solving Mathematics Problems: A Case in Indonesian Context. Anatolian Journal of Education, 4(2), 19–30. https://doi.org/10.29333/aje.2019.423a

Sari, S. M., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa ditinjau dari Self-Concept. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 71–77. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.22717

Sarlina, S. F., & Alyani, F. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas IX pada Materi Persamaan Kuadrat Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2711–2722. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.941

Septian, A., Darhim, & Prabawanto, S. (2020). Geogebra in integral areas to improve mathematical representation ability. Journal of Physics: Conference Series, 1613(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1613/1/012035

Septiani, D. T., Septian, A., & Setiawan, E. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Pada Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Yang Menggunakan Pendekatan Saintifik. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 6(2), 65. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v6i2.2832

Setiyani, Putri, D. P., Ferdianto, F., & Fauji, S. H. (2020). Designing a digital teaching module based on mathematical communication in relation and function. Journal on Mathematics Education, 11(2), 223–236. https://doi.org/10.22342/jme.11.2.7320.223-236

Sjunnesson, H. (2020). Initializing phase of lesson study: communication a special didactic tool in mathematics. International Journal for Lesson and Learning Studies, 9(3), 261–275. https://doi.org/10.1108/IJLLS-02-2020-0007

Triana, M., Zubainur, C. M., & Bahrun, B. (2019). Students’ Mathematical Communication Ability through the Brain-Based Learning Approach using Autograph. JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education), 4(1), 1–10. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v4i1.6972

Utami, N. W., Anwar, L., & Muksar, M. (2023). Kemampuan Komunikasi Matematis Tertulis Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Penerapan Inklusi-Eksklusi Ditinjau Dari Perbedaan Gender. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1). https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6412

Wulandari, A. A., & Astutiningtyas, E. L. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis mahasiswa dalam pembelajaran relasi rekurensi. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(1), 54–64. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i1.14263

Zaditania, A. P., & Ruli, R. M. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Himpunan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 328–336. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1997

Zukhrufurrohmah, Z., In’am, A., & Cahyaningasri, D. (2021). Komunikasi Ide Matematis Gaya Belajar Visual Dan Kinestetik Dalam Pembelajaran Online. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 504. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3642

Downloads

Additional Files

Article ID

1231

Published

2024-02-18

Data Availability Statement

Complete data is available and will be provided upon request with sufficient justification. Please contact the corresponding author for this purpose.

Similar Articles

1-10 of 12

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>