Students' Geometric Creative Thinking Skills: An Analytical Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/t1es3n83

Abstract

This research is important to find out how students' creative thinking skills are in understanding the basic teaching materials of geometry. We can use this knowledge to design or develop more innovative and effective learning methods. If a student learns more about his ability to understand and apply the basic concepts of geometry, it will enable him to develop his ability further. The study aims to identify and analyze the level of students' creative geometric thinking skills on the geometrical material. The research uses qualitative descriptive methods, with data collection through tests, evaluation sections, and interviews. The research sample was taken from students in a mathematics study program at a private university in Riau Province. The tests are given to measure students' mathematical creative thinking skills in the geometry material, while the assessment and interview sections are used to gain a deeper understanding of how students use their creativity in understanding and applying the concepts of geometry so that the level of creativity can be identified. We also use interviews to validate the results of student tests. The results show that students' creative thinking skills are at the stage of identifying, describing, and understanding the basics of geometry, such as point matter, lines, and angles. Students have varying levels of understanding of visualization, analysis, and informal. Nevertheless, students have demonstrated creative thinking skills in analyzing the images given, especially on the subject where students refer to indicators of fluency, flexibility, originality, and elaboration. Although not entirely original, they are able to combine existing concepts in an informative and detailed manner. The explanations provided in the question's answer offer significant and pertinent details about the concepts of points, lines, and angles, highlighting their interrelatedness. Students can also elucidate the fundamental definitions of each concept, applying them to both visual aids and supporting evidence. Implications of this research are the development of learning methods and strategies, increased student understanding and creativity in applying concepts of geometry and providing insight into how best to evaluate and evaluate creative thinking skills in a geometric context.

Penelitian ini penting untuk mengetahui bagaimana keterampilan berpikir kreatif mahasiswa dalam memahami materi dasar geometri. Pengetahuan ini dapat dimanfaatkan untuk merancang atau mengembangkan metode pembelajaran yang lebih inovatif dan efektif. Jika mahasiswa mengetahui lebih banyak tentang kemampuannya dalam memahami dan menerapkan konsep materi dasar geometri, maka memungkinkan mahasiswa untuk dapat mengembangkan kamampuannya lebih jauh lagi. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan menganalisis tingkat keterampilan berpikir kreatif geometris mahasiswa pada materi geometri. Penelitian ini menggunakan metode deskriftif kualitatif, dengan pengumpulan data melalui tes, rubrik penilaian dan wawancara. Sampel penelitian diambil dari mahasiswa program studi matematika di sebuah universitas swasta di Provinsi Riau. Tes diberikan untuk mengukur kemampuan berpikir kreatif matematis mahasiswa dalam materi geometri, sementara rubrik penilaian dan wawancara digunakan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam tentang bagaimana mahasiswa menggunakan kreativitas mereka dalam memahami dan menerapkan konsep geometri, sehingga tingkat kreatifitas dapat diidentifikasi. Wawancara juga digunakan untuk menguatkan hasil tes mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterampilan berpikir kreatif mahasiswa berada pada tahap mengidentifikasi, menggambarkan, dan memahami dasar-dasar geometri seperti: materi titik, garis, dan sudut. Mahasiswa mampu mencapai tingkat pemahaman visualisasi, analisis, dan informal. Meskipun demikian, mahasiswa telah menunjukkan kemampuan berpikir kreatif dalam menganalisis gambar-gambar yang diberikan, terutama pada soal yang mendosong mahasiswa menujukkan indikator fluency, flexibility, originality, dan elaboration. Walaupun tidak sepenuhnya orisinal, mereka mampu menggabungkan konsep-konsep yang ada dengan cara yang informatif dan rinci. Penjelasan yang dituliskan dalam menjawab soal memberikan informasi yang berarti dan relevan tentang konsep titik, garis, dan sudut, sehingga dapat dimaknai ketiga konsep ini saling terkait satu sama lain. Mahasiswa juga dapat menjelaskan ketiga konsep tersebut secara detail sehingga definisi dasar masing-masing konsep dapat dijelaskan dan dapat diaplikasikan baik dalam gambar maupun pembuktian. Implikasi dari hasil penelitian ini adalah pengembangan metode dan strategi pembelajaran, peningkatan pemahaman dan kreatifitas mahasiswa dalam menerapkan konsep-konsep geometri, dan memberikan wawasan tentang cara terbaik untuk menilai dan mengevaluasi keterampilan berpikir kreatif dalam konteks geometri.

Downloads

Author Biographies

References

Ahmadi, A. J., & Kurniasari, I. (2013). Identifikasi Tingkat Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah materi Persamaan Garis Lurus Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa dan Perbedaan Jenis Kelamin. MATHEdunesa 2(2), 2-4. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v2n2.p%p

Baer, J. (1991). Generality of Creativity Across: Performance Domains. Creativity Research Journal, 4(1), 23–39. https://doi.org/10.1080/10400419109534371

Creswell, J. W. (2014). A Concise Introduction to Mixed Methods Research. SAGE Publications.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. SAGE Publications.

Fakhriyani, D. V. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Wacana Didaktika, 4(2), 193–200.

Gagné, R. M. (1980). Learnable aspects of problem solving. Educational Psychologist, 15(2), 84–92.

Ghufron, M. N., & Suminta, R. R. (2010). Teori-teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Houwer, J. D., & Hughes, S. (2020). The Psychology of Learning: An Introduction from a Functional-Cognitive Perspective. MIT Press.

Iin, S. (2023). Pengembangan media buku cerita digital untuk menanamkan karakter disiplin dan kreatif siswa Sekolah Dasar kelas rendah [Doctoral Dissertation] UIN Raden Intan Lampung.

Istianah, E. (2013). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematik dengan pendekatan model eliciting activities (MEAS) pada siswa SMA. Infinity Journal, 2(1), 43-54. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.p43-54

Istikomah, E. (2019). The relationship between conceptual understanding and student learning outcomes through the use of geometers Sketchpad software. Journal of Physics: Conference Series, 1157(4), 042070.

Istikomah, E., Juandi, D., Suryadi, D., & Prabawanto, S. (2022). DGS-Based Modules: Difficulty Aspects of Studying Geometry at University Level. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 13(2), 186-198. https://doi.org/10.15294/kreano.v13i2.34541

Jones, K., & Tzekaki, M. (2016). Research on the Teaching and Learning of Geometry. In The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education (pp. 109–149). Brill. https://doi.org/10.1007/9789463005616_005

Kadir, I. A., Machmud, T., Usman, K., & Katili, N. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Segitiga. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 128-138.

Kahfi, M. S. (2016). Geometri Sekolah Dasar Dan Pengajarannya: Suatu Pola Penyajian Berdasarkan Teori Piaget Dan Teori Van Hiele. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 3(4), 262-278. https://doi.org/10.17977/jip.v3i4.1867

Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (2010). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge University Press.

Langrehr, J. (2020). New ways for identifying gifted thinkers. Gifted, 140, 11–14. https://doi.org/10.3316/aeipt.151538

Maimunah, M., Andrari, F. R., & Qadarsih, N. D. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Calon Guru dalam Menyelesaikan Permasalahan Matematika Berorientasi pada HOTS. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(2), 182-188. https://doi.org/10.30998/sap.v5i2.7421

Maulanaizza, M. M. I., & Kusumandari, R. (2023). Kecemasan menghadapi dunia kerja pada mahasiswa yang akan lulus kuliah: Adakah peran kepercayaan diri? INNER: Journal of Psychological Research, 2(4), 862-869.

Mutia, M., Kartono, K., Dwijanto, D., & Wijayanti, K. (2022). Peran Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Penalaran Analogi dalam Pembelajaran Matematika Guna Memenuhi Tuntutan Perkembangan Abad 21. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 5, No. 1, pp. 741-749).

Newman, A. C., John Seely Brown, Susan E. (1989). Cognitive Apprenticeship: Teaching the Crafts of Reading, Writing, and Mathematics. In Knowing, Learning, and instruction. Routledge.

Pehkonen, E. (1997). The state-of-art in mathematical creativity. ZDM, 3(29), 63–67. https://doi.org/10.1007/s11858-997-0001-z

Pujawan, I. G. N., Suryawan, I. P. P., & Prabawati, D. A. A. (2020). The Effect of Van Hiele Learning Model on Students’ Spatial Abilities. International Journal of Instruction, 13(3), 461–474.

Restanto, R., & Mampouw, H. L. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif mahasiswa dalam menyelesaikan soal geometri tipe open-ended ditinjau dari gaya belajar. Numeracy, 5(1), 29–40. https://doi.org/10.46244/numeracy.v5i1.301

Rudowicz, E., Lok, D., & Kitto, J. (1995). Use of the Torrance Tests of Creative Thinking in an Exploratory Study of Creativity in Hong Kong Primary School Children: A Cross-cultural Comparison. International Journal of Psychology, 30(4), 417–430. https://doi.org/10.1080/00207599508246577

Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The Standard Definition of Creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92–96.

Saragih, H. S. (2020). Analisis Higher Order Thinking Skill Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Materi Geometri. Maju, 7(2), 89–99.

Sawyer, R. K. (2003). Creativity and Development. Oxford University Press.

Sekar, D. K. S., Dr. Ketut Pudjawan, M. P., & I Gede Margunayasa, S. P. (2015). Analisis kemampuan berpikir kreatif dalam pembelajaran ipa pada siswa kelas IV di SD Negeri 2 Pemaron Kecamatan Buleleng. MIMBAR PGSD Undiksha, 3(1), 112-121.

Siswono, T. Y. E. (2016). Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif sebagai Fokus Pembelajaran Matematika. In Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Senatik 1) (pp. 11-26).

Sitepu, A.S.M.B. (2019). Pengembangan Kreativitas Siswa. Guepedia.

Snášel, V., Nowaková, J., Xhafa, F., & Barolli, L. (2017). Geometrical and topological approaches to Big Data. Future Generation Computer Systems, 67, 286–296. https://doi.org/10.1016/j.future.2016.06.005

Sunaryo, Y. (2014). Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik Siswa SMA di Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(2), 41-51.

Suryosubroto, B. (2009). Proses belajar mengajar di Sekolah: Wawasan baru, beberapa metode pendukung, dan beberapa komponen layanan khusus [Doctoral dissertation] IAIN Palangka Raya.

Taylor, I. (2017). Perspectives in Creativity. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315126265

Umar, W., & Abdullah, S. (2020). Mengukur kemampuan berpikir kreatif matematis disertai penerapannya. PEDAGOGIK, 7(2), 39-48. https://doi.org/10.33387/pedagogik.v7i2.2689

Wijngaarden, Y., Bhansing, P. V., & Hitters, E. (2021). Character trait, context or… create! Innovative practices among creative entrepreneurs. Industry and Innovation, 28(8), 1077–1097.

Yahaya, A. (2005). Aplikasi Kognitif Dalam Pendidikan. PTS Professional.

Yunianta, T. N. H. (2014). Hambatan Seseorang Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Widya Sari, 16(2), 48-60.

Yuwono, A. (2016). Problem solving dalam pembelajaran matematika. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 143-156. https://doi.org/10.30738/.v4i1.420

Downloads

Additional Files

Article ID

474

Published

2024-12-18

Data Availability Statement

The data is available in my cloud drive. All the data is also presented within the body of the article. If you wish to request data sharing, please contact the corresponding author and ensure proper citation of this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>