Faktor – Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kabupaten Temanggung

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Ujang Candra
Mungin Edy Wibowo
Ninik Setyowani

Abstract

Prokrastinasi akademik adalah jenis penundaan yang dilakukan pada jenis tugas formal yang berhubungan dengan tugas akademik. Salah satunya yang sering menjadi prokrastinator adalah siswa. Jika prokrastinasi ini tidak segera dibenahi, akan merugikan siswa itu sendiri. Perkembangan siswa dalam meraih prestasi akademik menjadi terganggu. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor penyebab prokrastinasi akademik pada siswa kelas XI SMA Negeri Kabupaten Temanggung. Angket diberikan kepada 221 siswa SMA Negeri Kabupaten Temanggung, serta 6 orang responden untuk diwawancara. Analisis data menggunakan analisis kuantitatif yang mencakup deskriptif presentase, dan analisis kulitatif hasil wawancara. Hasil penelitian menemukan bahwa faktor internal penyebab prokrastinasi akademik dilihat dari kondisi fisik (69%), kondisi psikologis (73%). Kemudian faktor eksternal penyebab prokrastinasi akademik dilihat dari kondisi keluarga (75%), lingkungan sekolah (67%), lingkungan masyarakat (66%). Simpulan penelitian ini bahwa faktor internal utama penyebab prokrastinasi akademik pada siswa adalah kondisi fisik dan faktor eksternal yang paling utama penyebab prokrastinasi akademik pada siswa adalah lingkungan sekolah. Bagi konselor sekolah, dapat memberikan layanan prnguasaan konten mengenai manajemen waktu sebagai upaya mencegah munculnya perilaku prokrastinasi akademik.


Academic procrastination is the kind of delay that made the tasks associated with the assignment of formal academic. One of them is that often a student prokrastinator. If procrastination is not immediately addressed, it would be detrimental to the students themselves. The development of students academic achievement become impaired. The purpose of this study is to determine the internal factors and external factors that cause students academic procrastination.. Questionnaire given to 221 students of High School in Temanggung, and 6 respondents to be interviewed. Data analysis using quantitative analysis that includes percentages descriptive,and qualitative analysis of the interview result. The study found that internal factors cause students academic procrastination viewed of physical conditions (69%), psycological condition (73%), Then the external factors cause academik procrastination viewed from the families conditions (75%), school environment ( 67%), environment society (66%). The conclusions that the main cause of internal factors on students academik prokrastination is the physical condition and the most important external factor causes procrastination on students academic is the school environment. For school counselor to provide services regarding content mastery of time mangement as an effort to prevent the emergence of academic procrastination.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Candra, U., Wibowo, M., & Setyowani, N. (1). Faktor – Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kabupaten Temanggung. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 3(3). https://doi.org/10.15294/ijgc.v3i3.3787

References

Burka and Yuen. 2008. Procrastination, why you do it, what to do about it now. U.S: Da Capo Press.

Ferrari, J.R, dkk. 1995. Prokrastination and Task Avoidance. New York : Plenum Press .

Knaus, William. 2010. End Procrastination Now. United States: McGraw-Hill Companis .

M.S. Basrowi. 2005. Pengantar Sosiologi. Bogor: Ghalia Indonesia.
Risnawita, Ghufron. 2010. Teori – Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Santrock, J.W. 2002. Life Span Development: Perkembangan Masa Hidup. Alih bahasa Achmad Chusairi dan Wisnu Chandra Kristiaji. Jakarta: Erlangga.

Sugiyo. 2005. Komunikasi Antar Pribadi. Semarang: UNNES Press.

Supriyo. 2008. Studi Kasus Bimbingan dan Konseling. Semarang: CV. Nieuw Setapak.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>