The effectiveness of PMRI Approach Aided by Educational Props to Improve Student’s Mathematical Literacy Keefektifan Pendekatan PMRI Berbantuan Alat Peraga untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Siswa Section Articles
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Penelitian ini bertujuan mengetahui keefektifan pembelajaran dengan model PMRI berbantuan alat peraga untuk meningkatkan kemampuan literasi matematika siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Simo Boyolali tahun pelajaran 2015/2016. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah mixed method dan pemilihan sampel dengan cara random sampling. Data diperoleh dengan metode tes untuk menentukan hasil belajar siswa yang kemudian dianalisis dengan uji proporsi; uji kesamaan dua rata-rata, dan uji peningkatan Gain ternormalisasi Hasil penelitian adalah (1) kelas eksperimen mencapai ketuntasan belajar klasikal 75%, (2) kemampuan literasi matematika siswa kelas eksperimen lebih dari kemampuan literasi matematika siswa kelas kontrol, (3) penerapan pembelajaran dengan pendekatan PMRI berbantuan alat peraga pada materi bangun ruang sisi datar dapat meningkatkan kemampuan literasi matematis siswa.
This study aims to determine the effectiveness of teaching methods assisted PMRI props to improve students' mathematical literacy. The population of this study were students of class VIII SMP Negeri 1 Simo Boyolali academic year 2015/2016. The method used in this research is mixed method and selection of samples by means of random sampling. Capturing the subjects in this study using purposive sampling, the subject is taken as 6 students. Data obtained with a test method for determining the learning outcomes of the students then analyzed by proportion of test, equality test two averages, and test an increase in Gain normalized. The results are (1) the experimental class achieve mastery learning classical 75%, (2) the mathematical literacy of student in experiment class over the mathematical literacy of students in control class, (3) the application of learning PMRI assisted by props on material geometry flat side can improve students' mathematical literacy.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Conway, P . F . & Sloane, F . C. (2005). International Trends in PostÂPrimary Mathematics Education: Perspectives on Learning, Teaching, and Assesment. USA: NCCA.
Dahar, R. W . (2011). TeoriÂteori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga. Drijvers, P . (2003). Learning algebra in a computer algebra enviroment. Design research on the understanding of the concept of paremeter (pp. 52-55). (Dissertation). Utrecht: CD-beta press. Dapat diakses di www.fi.uu.nl/~pauld/dissertation.
Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional method: a sixthousand student survey of mechanics test data for introductory physics course. Am. J. Phys,Vol 66(1): 64-67.
Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: Jica.
Jumadi. (2003). Pembelajaran Kontekstual dan Implementasinya. Makalah. Disampaikan pada workshop sosialisasi dan Implementasi Kurikulum 2004. FMIPA: UNY .
Kerekes, J. (2005). Using the Learners World to Construct and Think in a System of Mathematical Symbols. College Teaching Methods & Styles Journal. Vol 1. NO. 2.
Mardiyansyah & Rahmawati. (2014). Literasi Matematika Siswa Pendidikan Menengah: Analisis Menggunakan Desain Tes Internasional dengan Konteks Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 20 Nomor 4
OECD. (2013). PISA 2012 Assessment and Analitical Framwork: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving, and Financial Literacy, OECD Publishing.
OECD. (2015). PISA 2015 Mathematics Framework. Paris: OECD Publications.
Rifa'i Achmad, R. C., & Anni, C.T., dkk. (2012). Psikologi Pendidikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.
Riyanto, R., Wardono, W ., & Wijayanti, K. (2014). Keefektivan PMRI Berbantuan Alat Peraga Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Serupa PISA Pada Kelas VII. Kreano, Jurnal Matematika KreatifÂInovatif, 5(1), 33-40.
Sembiring, R. K. (2010). Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI): Perkembangan dan Tantangannya. IndoMS. J.M.E, 1(1), 11-16.
Stacey, K. (2012). The International Assessment of Mathematical Literacy: PISA 2012 Frame Work and Items. In Selected regular lectures from the 12th International Congres on Mathematical Education (pp.771-790). Springer International Publishing.
Sugiarto. (2010). Bahan Ajar Workshop Pendidikan Matematika 1. Semarang: Jurusan Matematika FMIPA Unnes.
Sugiyono, M. (2013). Penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D). Bandung, Alfabeta.
Suherman, E. (2003). Strategi pembelajaran matematika kontemporer. Bandung: JICA.
Waluyo, S. B., Wardono, W ., & Mariani, S. (2016). Mathematics Literacy on Problem Based Learning with Indonesian Realistic Mathematics Education Approach Assisted ELearning Edmodo. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 693, No. 1, p. 012014). IOP Publishing.
Wardono, W ., & Kurniasih, A. W . (2015). Peningkatan Literasi Matematika Mahasiswa Melalui Pembelajaran Inovatif Realistik E-Learning Edmodo Bermuatan Karakter Cerdas Kreatif Mandiri. Kreano, Jurnal Matematika KreatifÂInovatif, 6(1), 95-102.
Wardono & Mariani, S. (2014). The Realsitic Learning Model With Character Education and PISA Assesment to Improve Mathematics Literacy. International Journal of Education and Research. Vol 2 No 7 July 2015.
Widodo, M. S. (2014). Keefektifan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) pada Materi Lingkaran di Kelas VIII SMP . MATHEdunesa. Vol. 3. No. 3.
Widyastuti, N. S., & Pujiastuti, P . (2014). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Logis Siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 183193.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan matematika realistik: suatu alternatif pendekatan pembelajaran matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Zulkardi. (2010). How to Design Mathematics Lessons Based on the Realistic Approach?. Tersedia di www.reocities.com/ratuilma/rme.html