The Development of Students’  Worksheet  Based on the Context of the Lumajang  Central Park to Teach Geometric Transformation Material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/gdwprz70

Keywords:

contextual approach, geometric transformation, students’ worksheet development

Abstract

The use of Worksheet teaching materials and textbooks from the government at MTs Darul Ulum Ranupakis and learning methods that are still teacher-centered. The lack of involvement in the context around students has resulted in a lack of student interest in learning mathematics, especially in class IX. One alternative to overcome this is to develop contextually based Students’ Worksheet with the object of the Lumajang Central Park building. This Research aims to develop a teaching material design in the form of a Students’ Worksheet on geometric transformations based on the context of the Lumajang Central Park  Building that is valid, practical, and effective. This type of Research is Research and Development by following the ADDIE development model procedure with the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This Research uses data collection techniques: observation, documentation, interviews, and questionnaires. The subjects in this Research were class IX students at MTs Darul Ulum Ranupakis. The results of the Research show that teaching materials in the form of geometric transformation worksheets based on the context of the Lumajang Regency Square building meet the criteria of valid, practical, and effective with percentages of 94.43% (very valid), 84.3% (very practical ) and 80% respectively (Good). These results show that the geometric transformation of Students’ Worksheet in the context of the Lumajang Central Park building is suitable for learning. This Research can be a reference and open up opportunities for future researchers to integrate contextual approaches to mathematics material and develop local context-based teaching materials or explore more innovative learning methods to attract interest in learning mathematics, especially class IX students.

Penggunaan bahan ajar LKS dan buku paket dari pemerintah di MTs Darul Ulum Ranupakis dan metode pembelajaran yang masih berpusat pada guru serta kurangnya melibatkan konteks disekitar siswa membuat kurangnya minat peserta didik dalam belajar matematika, khususnya kelas IX. Salah satu alternatif untuk menanggulangi hal itu ialah mengembangkan LKPD berbasis kontekstual dengan objek bangunan alun-alun Kabupaten Lumajang. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan desain bahan ajar berupa Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) transformasi geometri berbasis konteks bangunan alun-alun Kabupaten Lumajang yang valid, praktis dan efektif. Jenis penelitian ini yaitu Research and Development dengan mengikuti prosedur model pengembangan ADDIE dengan tahapan Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini berupa observasi, dokumentasi, wawancara dan angket. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX MTs Darul Ulum Ranupakis. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa bahan ajar berupa LKPD transformasi geometri berbasis konteks bangunan alun-alun Kabupaten Lumajang memenuhi kriteria valid, praktis dan efektif dengan persentase masing-masing 94,43% (sangat valid), 84,3% (sangat praktis) dan 80% (baik). Melalui hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa LKPD transformasi geometri dengan konteks bangunan alun-alun Kabupaten Lumajang layak untuk digunakan dalam pembelajaran. Penelitian ini dapat menjadi referensi dan membuka peluang untuk peneliti selanjutnya dalam mengintegrasikan pendekatan kontekstual pada materi matematika serta mengembangkan bahan ajar berbasis konteks lokal atau eksplorasi metode pembelajaran yang lebih inovatif untuk menarik minat belajar matematika terutama peserta didik kelas IX.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Suwarno, [Scopus ID: 57197780553] UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

References

Ali, D., Nurhanurawati, N., & Noer, S. H. (2022). Pengembangan Lkpd Berbasis Poblem Based Learning Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 829-838.

Anjani, W. A., & Oktaviani, D. N. (2023). Efforts To Improve the Ability To Understand Mathematical Concepts Of Grade Viii Junior High School Students Through The Development of LKPD Based on a Contextual Approach to Opportunity Material. In Proceeding International Conference on Education (ICOTION) (pp. 359-367).

Asmawati, A., Syamsinar, S., & Palimari, P. (2022). Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Penerapan Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT). Al-Irsyad Journal of Mathematics Education, 1(2), 62-70. https://doi.org/10.58917/ijme.v1i2.24

Brousseau, G. (2002). Theory of didactical situations in mathematics: Didactique des mathématiques, 1970–1990. Kluwer Academic Publishers, 5–8.

Destino, M. D., Bharata, H., & Caswita, C. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Transformasi Geometri Berorientasi pada Kemampuan Bepikir Kritis Peserta Didik. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 57–67. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.18493

Fatoni, Y. A., & Septiadi, D. D. (2021). Pengembangan LKS Berbasis Etnomatematika pada Materi Transformasi Geometri Kelas XI. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 2(2), 115–125. https://doi.org/10.35719/mass.v2i2.67

Fitriyah, D. N., Santoso, H., & Suryadinata, N. (2018). Bahan Ajar Transformasi Geometri Berbasis Discovery Learning melalui Pendekatan Etnomatematika. Jurnal Elemen, 4(2), 145-158.

Gori, Y., Fau, S., & Laia, B. (2023). Peran Guru Bimbingan dan Konseling dalam meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 2(1), 123–133.

Harefa, D. (2019). the Effect of Guide Note Taking Instructional Model Towards Physics Learning Outcomes on Harmonious Vibrations. Journal of Student Academic Research, 4(1), 111–124.

Jannah, R. N., & Senjayawati, E. (2023). Penerapan Pendekatan Kontekstual Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Kelas VII-B pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(2), 851–860. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.13911

Khadijah, S. (2022). Pengembangan E-LKPD Pada Materi Lingkaran Berbasis Etnomatematika Kerajinan Anyaman Melalui Pendekatan Saintifik Untuk SMP. [Doctoral Dissertation] Universitas Lambung Mangkurat.

Lestari, N. D. S., Pambudi, D. S., Kurniati, D., Maulana, A. P., Murtafiah, W., & Suwarno, S. (2023). Kesiapan Guru Matematika Sekolah Menengah Dalam Mengajarkan Literasi Dan Numerasi Melalui Kurikulum Merdeka. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(2), 1650-1660. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i2.6674

Masliah, S., Hendriana, H., & Purwasih, R. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbantuan Geogebra pada Materi Transformasi Geometri. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(4), 1587–1598. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17377

Maulani, F. I., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal materi transformasi geometri. Jurnal Gammath, 5(1), 16-25. https://doi.org/10.32528/gammath.v5i1.3189

Muamar, M. A. H., & Agustyarini, Y. (2022). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Matematika. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 49–63. https://doi.org/10.54069/attadrib.v5i1.246

Mulyanie, E., & As’ari, R. (2019). Fungsi Edukasi Ruang Terbuka Hijau Taman Kota Tasikmalaya. Prosiding Seminar Nasional Geografi Universitas Muhammadiyah Surakarta, 338–345.

Novaliyosi, N., Khaerunnisa, E., & Khasanah, M. (2021). Development of LKS With a STEM Approach that Supports The Mathematical Communication Skills of SMP Students. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 12(2), 200–211.

Noviyanti, N., & Gamaputra, G. (2020). Model Pengembangan ADDIE Dalam Penyusunan Buku Ajar Administrasi Keuangan Negara (Studi Kualitatif di Prodi D-III Administrasi Negara FISH Unesa). Jurnal Ilmiah Manajemen Publik Dan Kebijakan Sosial, 4(2), 100-120. https://doi.org/10.25139/jmnegara.v4i2.2458

Nurhayani. (2022). Teori Belajar dan Pembelajaran. CV Gerbang Media Aksara (Anggota IKAPI).

Oktarina, A., Luthfiana, M., & Refianti, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Etnomatematika Berbasis Penemuan Terbimbing pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 2(2), 91–101. https://doi.org/10.31539/judika.v2i2.887

Peercy, M. M., & Troyan, F. J. (2017). Making transparent the challenges of developing a practice-based pedagogy of teacher education. Teaching and Teacher Education, 61, 26–36. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.005

Prahmana, R. C. I., Yunianto, W., Rosa, M., & Orey, D. C. (2021). Ethnomathematics: Pranatamangsa system and the birth-death ceremonial in yogyakarta. Journal on Mathematics Education, 12(1), 93–112. https://doi.org/10.22342/JME.12.1.11745.93-112

Putra, E. A., Sudiana, R., & Pamungkas, A. S. (2020). Pengembangan Smartphone Learning Management System (SLMS) Sebagai Media Pembelajaran Matematika di SMA. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 36–45. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.21014

Rahayu, S., Kurniasih, E., Hudori, A., Yahya, A., Sari, R. K., & Nurbaeti, U. (2023). Model Pembelajaran Kontekstual dan Pemahaman Konsep Matematika: Study Eksperimen Semu. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1807–1814.

Rahmah, M. L. (2021). Pendekatan Kontekstual dalam Pendidikan Matematika untuk Menumbuhkan Karakter Peserta Didik. [Doctoral Dissertation] Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Sobiroh, N. I. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Means-Ends Analysis (Mea) Untuk Mengajarkan Koneksi Matematis Peserta Didik Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) di SMP Argopuro 2 Suci. [Doctoral dissertation] UIN KH Achmad Siddiq Jember.

Solissa, E. M., Mustoip, S., & Cahyati, S. S. (2023). Components of Contextual Teaching and Learning as The Basis for Developing a Character Education Model. 1, 38–46.

Subchan, Winarni, Mufid, M.S., Fahim, K., & Syaifudin., W. H. (2018). Matematika untuk SMP/MTs Kelas IX Revisi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung: Alfabeta.

Surur, M., Prasetya Wibawa, R., Jaya, F., Ayani Suparto, A., Harefa, D., Faidi, A., Triwahyuni, E., Kadek Suartama, I., Mufid, A., Purwanto, A., & Tinggi Agama Islam Khozinatul Ulum Blora, S. (2020). Effect Of Education Operational Cost on The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education, 57(9), 1196–1205. https://doi.org/10.17762/pae.v57i9.445

Susilo, B. E., & Sutarto, H. (2023). Geometri: Manfaat, Pembelajaran, dan Kesulitan Belajarnya. Bookchapter Pendidikan Universitas Negeri Semarang, 6, 81–106.

Towers, J., Takeuchi, M. A., & Martin, L. C. (2018). Examining contextual influences on students’ emotional relationships with mathematics in the early years. Research in Mathematics Education, 20(2), 146–165. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1477058

Wahyuni, I., & Alifia, A. L. W. N. (2022). Identifikasi Etnomatematika Pada Museum Probolinggo. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 141–148. https://doi.org/10.30872/primatika.v11i2.1136

Yasar, O., & Adiguzel, T. (2010). A working successor of learning management systems: SLOODLE. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5682–5685.

Zuleni, E. (2023). The Effect of Contextual Teaching and Learning and Motivation Against the Understanding of Adzkia University Students in the Course of Basic Concepts of Elementary Biology. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 7(1), 123-130.

Zurimi, S., Wara-Wara, F., & Darwin, D. (2023). Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Matematika TerhadapHasil Belajar Siswa Pada Materi Perbandingan di Kelas VIIMTS Hasyim Asy’ari Ambon. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(4), 266–275.

Downloads

Additional Files

Article ID

1555

Published

2024-03-11

Data Availability Statement

The data that we have analyzed is presented in its entirety in the article. We have primary data from observations and can provide it upon request. Please contact the corresponding author to request such data.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>