banner_piwulang

About the Journal

Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa starting in 2024 migrates to better secure from various unwanted things, including journal hacking and so on. To submit, the author please visit the new website page of our journal at the link https://journal.unnes.ac.id/journals/piwulang

MIGRATION OFFICIAL STATEMENT HERE

Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa is an open-access journal managed by the Javanese Language and Literature Study Program, Faculty of Languages and Arts, Semarang State University. The first published issue of Volume 1, No. 1 in 2013 had 10 article. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa is published twice yearly in June and November. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa has an International Standard Serial Number (ISSN) in both print and electronic versions, p-ISSN 2252-6307 (printed version) and e-ISSN 2714-867X (electronic version). 

Piwulang provides comprehensive coverage of the research and theory dealing with issues in Javanese Language Teaching for diverse education genres, including formal and informal education. The Journal links the notions of Javanese education not only as parts of studying Javanese language and literature but also embracing Javanese cultures.

Piwulang welcomes articles from academics, researchers, professionals, consultants, educators, practitioners, students, and any writers to contribute to exchanging the results of the empirical and theoretical research study of Javanese language teaching. To check their quality and validity, submitted manuscripts will be evaluated and selected by competent reviewers from various reputable universities. Manuscripts accepted for publication will be published online on the official website of Piwulang Journal and printed ISSN versions. The authors of accepted manuscripts will receive notifications related to the issue of published journals.

Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa has been nationally accredited by the Ministry of Research and Technology of the Republic of Indonesia and received a SINTA 3  rating, valid until Volume 1 of 2026 by the DECREE OF THE DIRECTOR GENERAL OF HIGHER EDUCATION, RESEARCH, AND TECHNOLOGY OF THE MINISTRY OF EDUCATION, CULTURE, RESEARCH, AND TECHNOLOGY OF THE REPUBLIC OF INDONESIA NOMOR 177/E/KPT/2024.

Furthermore, Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa has also been indexed in Google Scholar| Dimension |  GARUDA | SINTA | DOAJ

Current Issue

Vol. 13 No. 1 (2025): Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa
					View Vol. 13 No. 1 (2025): Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa

Pembelajaran bahasa daerah, termasuk di dalamnya adalah bahasa Jawa memiliki beragam kajian yang dapat saling menguatkan satu sama lain. Pembelajaran bahasa sendiri dapat dikaji baik dari segi bahasa, budaya, maupun sastra serta pengajarannya. Untuk meningkatkan kualitas pembelajaran bahasa daerah, tentu diperlukan analisis mendalam atas kajian materi dalam pembelajaran bahasa Jawa, mulai dari analisis proses pengajaran, kebahasaan, termasuk asesmennya. Keefektifan model pembelajaran, strategi pembelajaran, serta variasi media pembelajaran yang digunakan masih tetap diperlukan untuk  meningkatkan kualitas pembelajaran bahasa daerah. Hal tersebut tentu saja memerlukan referensi yang perlu dibagikan kepada para pembaca. Oleh karena itu, pada edisi ini, artikel-artikel pembelajaran yang memuat berbagai hasil penelitian yang mendukung kemajuan pembelajaran bahasa daerah, tidak hanya bahasa Jawa, namun dalam kajian kebahasaan lain yang mendukung kajian pembelajaran bahasa daerah, dengan berbagai temuan dan pengembangan pembelajaran yang dihasilkan.

Published: 2025-06-30

Articles

  • Analisis Kesalahan Ejaan Dan Faktor Penyebab Pada Teks Deskripsi Siswa Kelas IX SMP

    Anita Rosiana Safitri (Author)
    1-21
    Article ID 17832
    DOI: https://doi.org/10.15294/retgtt11
  • Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Materi Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa SMP

    Rizqy Dwi Ariyanti (Author)
    22-47
    Article ID 17829
    DOI: https://doi.org/10.15294/hen09m61
  • Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Pada Teks LHO Siswa Kelas X SMA: Prespektif Fonologi

    Ida Aulia Sekarwati (Author)
    48-59
    Article ID 17831
    DOI: https://doi.org/10.15294/xq62hb36
  • Penggunaan Media Pojok Baca Melalui Gerakan Literasi Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa SMP

    Emanda Chelly Identa (Author)
    60-71
    Article ID 17828
    DOI: https://doi.org/10.15294/3yden262
  • Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tea Party Tebak Kata Untuk Meningkatkan Keterampilan Memahami Isi Tembang Macapat

    Awening Wulan Nurhana Rahman, Nur Hanifah Insani (Author)
    72-82
    Article ID 2023
    DOI: https://doi.org/10.15294/9dmr5y32
  • Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tugas Mata Kuliah Kelas MBKM Departemen Pendidikan Bahasa Daerah UNY

    Fitriana Kartika Sari, Mohamad Makincoiri , Agatia Mega Rianda, Sutrisno Siswoyo (Author)
    83-95
    Article ID 17968
    DOI: https://doi.org/10.15294/arf4sz14
  • Kemampuan Menulis Bahasa Jawa Krama Alus Siswa SMP N 20 Semarang

    Aura Firdausy Azhara, Joko Sukoyo (Author)
    96-109
    Article ID 22365
    DOI: https://doi.org/10.15294/wzdzf447
  • Makna Isbat Dalam Manuskrip Syattariyah Merbabu Sebagai Representasi Pendidikan Agama Seorang Individu

    Dandung Adityo Argo Prasetyo (Author)
    110-126
    Article ID 24914
    DOI: https://doi.org/10.15294/1f5ys507
  • Animasi Motion Graphic Ayu Lan Bagus Sebagai Media Pembelajaran Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Untuk Anak SD

    Avi Meilawati, Novida Nur Miftakhul Arif, Erna Istikomah, Fatkur Rohman Nur Awalin (Author)
    127-135
    Article ID 21638
    DOI: https://doi.org/10.15294/7dsjq788
  • Analisis Penggunaan HOTS Di Soal Asesmen Sumatif  Mata Pelajaran Bahasa Jawa

    Heni Sulistyawati, Sri Hertanti Wulan, Hesti Mulyani (Author)
    136-154
    Article ID 19602
    DOI: https://doi.org/10.15294/d4caem56
View All Issues