STUDI KOMPARASI MOTIVASI BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN IPS ANTARA YANG DIAJARKAN DENGAN GAYA MENGAJAR EKSPOSITORI DAN CERAMAH PADA KELAS VIII SMPN 6 SEMARANG
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
IPS not just learning the process of interaction between educators and learners with learning resources in a certain environment, with ekspositori learning strategies teachers were able to control the sequence and extent of learning material, he can know the extent to which students master learning materials delivered. Through the learning strategy ekspositori in addition to the students can be heard through the utterance of a learning material, also at once students can see or observing (through the implementation of the demonstration). Obstacles faced by IPS teacher at SMP 6 Semarang is the presumption IPS in the lessons students are always related to memorize and write so much. This resulted in students are not motivated to focus during the following lesson IPS. Although for most students still consider the lessons of IPS is the preferred lesson.
Pembelajaran IPS bukan sekedar proses interaksi antara peserta didik dengan pendidik dan sumber belajar dalam lingkungan tertentu, Dengan strategi pembelajaran ekspositori guru mampu mengontrol urutan dan keluasan materi pembelajaran, ia dapat mengetahui sampai sejauh mana siswa menguasai bahan pembelajaran yang disampaikan. Melalui strategi pembelajaran ekspositori selain siswa dapat mendengar melalui penuturan tentang suatu materi pembelajaran, juga sekaligus siswa bisa melihat atau mengobservasi (melalui pelaksanaan demonstrasi).Kendala yang dihadapi oleh guru IPS di SMPN 6 Semarang ialah anggapan para siswa dalam pelajaran IPS selalu berkaitan dengan menghafal dan menulis yang begitu banyak. Hal ini yang mengakibatkan siswa tidak termotivasi untuk fokus selama mengikuti pelajaran IPS. Walaupun bagi sebagian siswa masih banyak yang menganggap pelajaran IPS merupakan pelajaran yang disukai.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All writings published in this journal are personal views of the authors and do not represent the views of this journal and the author's affiliated institutions. Author(s) retain copyrights under the license of Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
References
Dimyanti, & Mudjiono. 1999. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.
Dimyanti, & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.
Gunawan, edi. 2007. Pengaruh Metode Mengajar (Ceramah, Ceramah-Praktikum dan Ceramah-Pemberian tugas) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa (Sebuah Eksperimen di SMPN 1 Cikarang Barat-Bekasi). Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatuallah. Jakarta.
Herman, Hudoyo. 1998. Ilmu Pendidikan. Surabaya : Usaha Nasional.
Long, Chunmei, dkk. 2013. ‘The Study of Student Motivation on English Learning in Junior Middle School -A Case Study of No.5 Middle School in Gejiu’. Dalam jurnal Canadian Center of Science and Education. Vol. 6. No. 9. Hal 136-145.
Mulyasa. 2008. Menjadi Guru Profesional menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Nani M. S & Syamsul Yusuf. 2013. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta : Rajawali Pers.
Rukyawati. 2013. ‘Meningkatkan kreativitas siswa dengan penggunaan metode ekspositori pada mata pelajaran sejarah kelas XII SMAN 10 Pekanbaru’. Dalam jurnallentera. Vol VI. No 15. Hal 95-108.
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Putra Grafika.
Singh, Kulwinder. 2011. ‘Study Of Achievement Motivation In Relation To Academic