Design Student Worksheet on the Topic of Ratio to Support Students' Computational Thinking Skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/kreano.v16i1.16313

Keywords:

Student Worksheet, Computational Thinking Skill, Ratio

Abstract

One of the important skills in the 21st century is Computational Thinking (CT) skills. In PISA 2021, computational thinking aspect is one of the aspects measured in the field of mathematical assessment. But in reality, the computational thinking skill of Indonesian students is yet relatively low. This is shown from the results of the PISA (Programme for International Student Assessment) test in 2022 that Indonesian students got a score 366 which is the score is still below the average PISA score of 472. The lowest score is especially in the field of mathematical literacy or numeracy because in the test conducted by PISA, the question framework made has an element of computational thinking. To overcome this, a learning tool is needed, namely Student Worksheet. Learning through student worksheet can support students' computational thinking skills. The type of research is development study with the aim of producing student worksheet of ratio topic that is valid and practical and can support CT skills. The problems contained in the student worksheet can be solved according to the stages of CT indicators so that students are more directed and can develop their CT skills. Grade VII students at a junior high school in Palembang are the subjects in this study. This research uses the ADDIE development model through five stages, namely: (1) Analyze; (2) Design; (3) Development; (4) Implementation; (5) Evaluation. Data was collected and analyzed quantitatively using a table of validity and practicality criteria. The results of this study were obtained from the conclusion that the student worksheet was valid based on the comments and suggestions of the validator with an average percentage of validity of 84.86%. The average practicality of the student worksheet was 79.13%, which showed that the student worksheet were included in the practical criteria. In addition, the student worksheet developed contain problems that students solve in accordance with the stages of the computational thinking skills indicator.

Abstrak

Salah satu kemampuan yang penting pada abad-21 adalah kemampuan Computational Thinking (CT). Pada PISA 2021, aspek computational thinking merupakan salah satu aspek yang diukur dalam bidang asesmen matematika. Tetapi faktanya, kemampuan computational thinking peserta didik Indonesia masih pada kategori rendah. Hal ini dibuktikan dari hasil tes PISA (Programme for International Student Assessment) tahun 2022 bahwasanya peserta didik Indonesia mendapatkan skor 366 yang mana skor tersebut masih di bawah rata-rata skor PISA sebesar 472.  Skor terendah tersebut khususnya pada bidang literasi matematika atau numerasi sebab pada tes yang diadakan oleh PISA kerangka soal yang dibuat memiliki unsur computational thinking. Untuk mengatasi hal tersebut maka diperlukan perangkat pembelajaran yang digunakan yaitu Lembar Kerja Peserta Didik. Pembelajaran melalui lembar kerja peserta didik dapat menunjang kemampuan computational thinking peserta didik. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan tujuan untuk menghasilkan lembar kerja peserta didik materi rasio yang valid dan praktis dan dapat mendukung kemampuan CT. Permasalahan yang terdapat pada lembar kerja dapat diselesaikan sesuai dengan tahapan indikator dari CT sehingga peserta didik lebih terarah dan bisa mengembangkan kemampuan CT. Peserta didik kelas VII di salah satu SMP di Palembang merupakan subjek pada penelitian ini. Penelitian ini menggunakan model pengembangan ADDIE melalui lima tahap, yaitu: (1) Analyze; (2) Design; (3) Development; (4) Implementation; (5) Evaluation. Data dikumpulkan dan dianalisis dengan kuantitatif sesuai tabel kriteria kevalidan dan kepraktisan. Hasil penelitian yang mendapatkan kesimpulan bahwa lembar kerja peserta didik valid berdasarkan komentar dan saran dari validator dengan persentase rata – rata kevalidan sebesar 84,86%. Rata-rata kepraktisan lembar kerja peserta didik yaitu sebesar 79,13% yang menunjukkan bahwa lembar kerja termasuk pada kriteria praktis. Selain itu, lembar kerja peserta didik yang dikembangkan memuat permasalahan yang diselesaikan peserta didik sesuai dengan tahapan indikator kemampuan computational thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, N., Somakim, S., & Hapizah, H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Perbandingan Berbalik Nilai Berbasis Android Untuk Pembelajaran SMP Kelas VII. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 6(2), 61–70. https://doi.org/10.37058/jp3m.v6i2.1720

Ali, D., Nurhanurawati, N., & Noer, S. H. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Poblem Based Learning Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 829. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4760

Apriliyani, S. W., & Mulyatna, F. (2021). Flipbook E-LKPD dengan Pendekatan Etnomatematika pada Materi Teorema Phytagoras. Jurnal SINASIS: Seminar Nasional Sains, 2(1), 491–500.

Ardiansyah, H., & Hartono, Y. (2024). Design of Proving Worksheet Based on APOS Theory on Trigonometric Functions of Sum and Difference of Two Angles. 15(1), 293–305. https://journal.unnes.ac.id/journals/kreano

Ayuningtiyas, D., & Utomo, F. H. (2023). Pengembangan LKPD dengan Pendekatan RME untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JKPM (Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika), 2682(1), 1–14. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/article/view/18399

Azizah, N. I., Roza, Y., & Maimunah, M. (2022). Computational Thinking Process Of High School Students In Solving Sequences And Series Problems. Jurnal Analisa, 8(1), 21–35. https://doi.org/10.15575/ja.v8i1.17917

Bocconi, S., Chioccariello, G. A., Dettori, A. F., & Engelhardt, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education. In Joint Research Centre (JRC) (Issue June). https://doi.org/10.2791/792158

Branch, R. M. (2009). Approach, Instructional Design: The ADDIE. In Department of Educational Psychology and Instructional Technology University of Georgia (Vol. 53, Issue 9).

Christi, S. R. N., & Rajiman, W. (2023). Pentingnya Berpikir Komputasional dalam Pembelajaran Matematika. Journal on Education, 05(04), 12590–12598.

Darmawan, O. M., Syofni, & Sakur. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Model Problem Based Learning Pada Materi Perbandingan Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Fase D. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 884–896.

Diani, D. R., Nurhayati, & Suhendi, D. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Menulis Cerpen Berbasis Aplikasi Android. Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7, 2.

Fitrisyah, A. M., Mulyono, B., & Hapizah. (2024). Analisis Kemampuan Computational Thinking Peserta Didik Materi Persamaan Eksponensial Melalui Video Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 9(2), 215–225.

Fitriyani, D., Hutapea, N. M., & Syofni, S. (2023). Pengembangan LKPD Materi Perbandingan Berbasis Rme Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 994. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6471

Hamidah, D., Putri, R. I. I., & Somakim, S. (2018). Eksplorasi Pemahaman Siswa pada Materi Perbandingan Senilai Menggunakan Konteks Cerita di SMP. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 1(1), 1. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v1n1.p1-10

Hapizah, Muli Mariela, A., & Mulyono, B. (2024). Assessing Seventh-Grade Students’ Computational Thinking Skills Through Problem-Based Learning: Focus On Integer Addition And Subtraction. Journal of Honai Math, 7(2), 197–214. https://doi.org/10.30862/jhm.v7i2.560

Hasanah, N., Harahap, S. A., Nabila, H., & Elza, N. (2024). Perkembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Generic Sains. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat , 4(2), 788–795. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i2.468

Hauda, N., Mulyono, B., & Hapizah. (2024). Kemampuan Computational Thinking Materi Fungsi Eksponensial Menggunakan Problem Based Learning. Jurnal Derivat, 11(1).

Herminingtyas, Roch. E. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Soal Cerita Perbandingan melalui Metode Scientific. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 13(2), 157. https://doi.org/10.26877/mpp.v13i2.5098

Irawan, A., & Hakim, M. A. R. (2021). Kepraktisan Media Pembelajaran Komik Matematika pada Materi Himpunan Kelas VII SMP/MTs. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 91–100. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v10i1.2934

Jamna, N. D., Hamid, H., & Bakar, M. T. (2022). Analisis Kemampuan berpikir Komputasi Matematis Siswa SMP pada Materi Persamaan Kuadrat. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 2(3). https://doi.org/10.33387/jpgm.v2i3.5149

Junpho, M., Songsriwittaya, A., & Tep, P. (2022). Reliability and Construct Validity of Computational Thinking Scale for Junior High School Students: Thai Adaptation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(9), 154–173. https://doi.org/10.26803/ijlter.21.9.9

Kadarwati, S., Suparman, S., & Astutik, K. (2020). Keefektifan Computational Thingking (Ct) Dan Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Terhadap Penyelesaian Soal-Soal Cerita Materi Perbandingan (Skala Pada Peta) Di Sekolah Dasar. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 7(1), 63. https://doi.org/10.26714/jkpm.7.1.2020.63-68

Kamil, R., Imami, A. I., & Abadi, A. P. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasional Matematis Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Cikampek Pada Materi Pola Bilangan. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 12(2), 259–270.

Khumairoh, A., Hapizah, & Hiltrimartin, C. (2024a). Kualitas LKPD Konteks Permainan Menyusun Angka Untuk Mendukung Kemampuan Computational Thinking Peserta Didik Dilihat Dari Validitasnya. Prosiding Seminar Nasional Non Formal FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 54–61.

Khumairoh, A., Hapizah, & Hiltrimartin, C. (2024). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Non Formal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa 2024. Prosiding Seminar Nasional Non Formal FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 54–61.

Kurniasi, E. R., Vebrian, R., & Arsisari, A. (2022). Development of Student Worksheets Based Computational Thinking for Derivatives of Algebra Function. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 6(1), 212. https://doi.org/10.31764/jtam.v6i1.6022

Lathifah, F., Nunung Hidayati, B., & Author, C. (2021). Efektifitas LKPD Elektronik sebagai Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Guru di YPI Bidayatul Hidayah Ampenan. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(1). https://doi.org/10.29303/jpmpi.v3i2.668

Lee, S. W. Y., Tu, H. Y., Chen, G. L., & Lin, H. M. (2023). Exploring the multifaceted roles of mathematics learning in predicting students’ computational thinking competency. International Journal of STEM Education, 10(1). https://doi.org/10.1186/s40594-023-00455-2

Lewis Presser, A. E., Young, J. M., Rosenfeld, D., Clements, L. J., Kook, J. F., Sherwood, H., & Cerrone, M. (2023). Data Collection And Analysis For Preschoolers: An Engaging Context For Integrating Mathematics And Computational Thinking With Digital Tools. Early Childhood Research Quarterly, 65, 42–56. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.05.012

Li, Y., Schoenfeld, A. H., diSessa, A. A., Graesser, A. C., Benson, L. C., English, L. D., & Duschl, R. A. (2020). Computational Thinking Is More about Thinking than Computing. In Journal for STEM Education Research (Vol. 3, Issue 1, pp. 1–18). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/s41979-020-00030-2

Lisgianto, A., & Mulyatna, F. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Geometri Dimensi Tiga Berbasis Etnomatematika untuk SMK Teknik. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 7(1), 15–28.

Maharani, S., Nusantara, T., As’ari, A. R., & Qohar, A. (2020). Computational Thinking Pemecahan Masalah di Abad Ke-21 (Issue December).

Manullang, S. B., Simanjuntak, E. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Computational Thinking Berbantuan Media Geogebra. Journal on Education, 06(01), 7786–7796.

Marchelin, L. E., Hamidah, D., & Resti, N. C. (2022). Efektivitas Metode Scaffolding Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa SMP Pada Materi Perbandingan. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 4(1), 16–29. https://doi.org/10.14421/jppm.2022.41.16-29

Megawati, A. T., Sholihah, M., & Limiansih, K. (2023). Implementasi Computational Thinking Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(2), 96–103. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p96-103

Mubharokh, A. S., Hapizah, & Susanti, E. (2023). The Positive Impact of E-LKPD Material on Number Patterns Based on Computational Thinking with the Malay Islamic Context on Students’ Mathematical Reasoning. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 56(2), 414–427. https://doi.org/10.23887/jpp.v56i2.65850

Mulyani, S. N. made, Suarjana, I. made, & Renda, N. tanggu. (2018). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 266. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16142

Mulyono, B., Sari, N., Sukma, Y. (2023). Pendampingan Perancangan Media Pembelajaran Matematika Untuk Mendukung Computational Thinking Peserta Didik Bagi Guru-Guru Matematika Kota Kayuagung. In Journal of Sriwijaya Community Services on Education (Vol. 2, Issue 2).

Nuursya’baani, M. B., Aminah, N., & Hartono, W. (2022). Eksplorasi Computational Thinking Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Interaktif Scratch. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/750

Ostian, D., Hapizah, & Mulyono, B. (2023a). Interactive E-Student Worksheet Based On Computational Thinking With South Sumatera Traditional Game Context. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 8(2), 102–122.

Ostian, D., Hapizah, & Mulyono, B. (2023b). Interactive E-Student Worksheet Based On Computational Thinking With South Sumatera Traditional Game Context. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 8(2), 102–122. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jpmrafa

Panjaitan, S., Sitepu, C., Manik, V. V., Keliat, A., Naihabo, M., Dalimunthe, R., & Siregar, C. (2022). Analisis Kesulitan Peserta Didik Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Perbandingan Kelas VII UPT SMP Negeri 37 Medan. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 3(2), 114–123. https://doi.org/10.36655/sepren.v3i2.709

PISA 2022 Results (Volume I). (2023). OECD. https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Purba, E. L., Heleni, S., & Murni, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning pada Materi Perbandingan untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP/MTs. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 5(1), 059. https://doi.org/10.24014/juring.v5i1.15076

Rahmania, S., & Sulisworo, D. (2023). Pengembangan e-LKPD Bermuatan Program Linear dengan Pendekatan Computational Thinking untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. 4(1). http://www.journal.umuslim.ac.id/index.php/jemas/article/view/1369

Rosali, D. F., & Suryadi, D. (2021). An Analysis of Students’ Computational Thinking Skills on The Number Patterns Lesson during The Covid-19 Pandemic. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 11(2), 217–232. https://doi.org/10.30998/formatif.v11i2.9905

Sakdiyah, H., & Annizar, A. M. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Kearifan Lokal Masyarakat Pesisir Pantai Puger pada Materi Perbandingan. ARITMATIKA: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 116–124. https://doi.org/10.35719/aritmatika.v2i2.69

Salwadila, T., & Hapizah. (2024). Computational Thinking Ability In Mathematics Learning Of Exponents In Grade IX. Infinity Journal, 13(2), 441–456. https://doi.org/10.22460/infinity.v13i2.p441-456

Sari, N. Maya. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal Matematika Materi Perbandingan Kelas VII SMP Luhur Baladika. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 3(1), 22–33.

Sari, R. M., & Hapizah, H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Program Linear Berbasis Android untuk Pembelajaran Berbasis Masalah. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(2), 161–172. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i2.25278

Septiana, D., Hapizah, & Mulyono, B. (2024). Pengembangan LKPD Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Konteks Brengkes Tempoyak Sumatera Selatan Yang Berorientasi Computational Thinking. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(1), 34–47.

Sitanggang, W. A., & Amry, Z. (2022). Analisis Kesulitan Komunikasi Matematis Siswa SMP Swasta Prayatna Medan pada Materi Perbandingan dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisplin Indonesia, 1(10), 1375–1386.

Supiarmo, M. G., Mardhiyatirrahmah, L., & Turmudi. (2021). Pemberian Scaffolding untuk Memperbaiki Proses Berpikir Komputasional Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(01), 368–382.

Tuljannah, L., & Khabibah, S. (2021). Pengembangan e-book Interaktif pada Materi Bentuk Aljabar untuk Siswa SMP. MATHEdunesa, 10(2), 330–338. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v10n2.p330-338

Ung, L. L., Saibin, T. C., Naharu, N., Labadin, J., & Aziz, N. A. (2018). AN EVALUATION TOOL TO MEASURE COMPUTATIONAL THINKING SKILLS: PILOT INVESTIGATION Teaching and Learning of Computational Thinking View project Image processing View project. National Academy of Managerial Staff OfCulture and Arts Herald, September, 606–614. https://www.researchgate.net/publication/327882359

Wu, T.-T. , S. L. M. , & M. A. T. (2024). Enhancing English writing and higher order thinking skills through computational thinking. Computers & Education.

Ye, H., Liang, B., Ng, O. L., & Chai, C. S. (2023). Integration Of Computational Thinking In K-12 Mathematics Education: A Systematic Review On CT-Based Mathematics Instruction And Student Learning. In International Journal of STEM Education (Vol. 10, Issue 1). Springer Science and Business Media Deutschland GmbH. https://doi.org/10.1186/s40594-023-00396-w

Zahid, M. Z. (2020). Telaah kerangka kerja PISA 2021 : Era Integrasi Computational Thinking dalam Bidang Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 3(2020), 706–713.

Downloads

Additional Files

Published

2025-06-30

Article ID

16313

Similar Articles

31-40 of 49

You may also start an advanced similarity search for this article.