Development of a Teaching Module Based on Ethnomathematics for Class VIII on Two-Dimentional Figure Material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/1xxrdk29

Keywords:

Two-dimentional figure, Ethnomathematics, Teaching Module

Abstract

This research was motivated by students' difficulties in understanding mathematical concepts in the material of quadrilaterals and triangles. Therefore, researchers developed a teaching module to make it easier for students to understand mathematical concepts that suit student characteristics based on the ethnomathematics of typical batik found in the school environment. The aim of this research is to develop ethnomathematics-based teaching modules that are valid, practical, and effective. This research uses the Plomp development model. The subjects used in the trial class were class VIII B SMPN 1 Arjasa, using the random sampling method. Based on the results of the research analysis, it can be concluded that: 1) The ethnomathematics-based teaching module developed is valid, practical, and effective; 2) The teaching module that has been developed can help students understand the concept of flat shapes with a student completion percentage of 83.33% as well as student responses who are interested and happy to use the teaching module. The teaching module that has been developed can be used in mathematics learning for class VII middle school.

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kesulitan siswa dalam memahami konsep matematika pada materi segiempat dan segitiga. Oleh karena itu, peneliti mengembangkan modul ajar untuk memudahkan siswa dalam memahami konsep matematika yang sesuai dengan karakteristik siswa berdasarkan etnomatematika khas batik yang terdapat di lingkungan sekolah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan modul ajar berbasis etnomatematika yang valid, praktis, dan efektif. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Plomp. Subyek yang digunakan pada kelas uji coba adalah kelas VIII B SMPN 1 Arjasa, dengan menggunakan metode random sampling. Berdasarkan hasil analisis penelitian dapat disimpulkan bahwa: 1) Modul ajar berbasis etnomatematika yang dikembangkan valid, praktis dan efektif; 2) Modul ajar yang dikembangkan dapat membantu siswa dalam memahami konsep bangun datar dengan persentase ketuntasan siswa sebesar 83,33% serta respon siswa yang tertarik dan senang menggunakan modul ajar. Modul ajar yang dikembangkan dapat digunakan dalam pembelajaran matematika kelas VII SMP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Prof. Dr. Sunardi, M.Pd., [Scopus ID: 57193683524] Universitas Jember
  • Dr. Erfan Yudianto, S.Pd., M.Pd., [Scopus ID: 57194043864] Universitas Jember
  • Dr. Drs. Didik Sugeng Pambudi, M.S., [Scopus ID: 57218162188] Universitas Jember

References

Agustin, R. D., Ambarawati, M., & Kartika, E. (2018). Development of mathematical learning instruments based on ethnomathematics in character education learning. International Journal on Teaching and Learning Mathematics, 1(1), 24-30.

Anjarwati, S., Aryani, A. E., Azizah. F. F., & Abdullah, A. A. (2022). Eksplorasi Etnomatsains Pada Lumpia Semarang Serta Implikasi Dalam Pembelajaran Matematika Dan Sains. PENDIPA Journal Of Science Education.

Cresswell, J. W. (2012). Educational Research (Fourth Edition). Lincoln , University of Nebraska.

Fauzi, I. & Arisetyawan, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Geometri di Sekolah Dasar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. 11(1):27-35.

Fauzi, K. M. A., Dirgeyase, M., & Priyanto, A. (2019). Building Learning Path of Mathematical Creative Thinking of Junior Students on Geometry Topics by Implementing Metacognitive Approach. International Education Studies, 12(2), 57-66.

Febriani, F., Widada, W., & Herawaty, D. (2019). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(2), 120-135.

Febriyanti, D.A. & Ain, S.Q. (2021). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Datar di Sekolah. Jurnal Basicedu, 5(3), 1409-1416.

Hartindya, R. P. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi RME Etnomatematika Batik Nusantara Materi Transformasi Geometri Terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. [Doctoral Dissertation]. Universitas Jember.

Hayu, E., Saragih, S., & Kartini. (2023). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika Menggunakan Model Problem Based Learning pada Materi Segiempat dan Segitiga SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3006-3017.

Hendriyanto, A., Priatna, N., Juandi, D., Dahlan, J. A., Hidayat, R., Sahara, S., & Muhaimin, L. H. (2023). Learning Mathematics Using an Ethnomathematics Approach: A Systematic Literature Review. Journal of Higher Education Theory & Practice, 23(7), 59-74.

Inantaya, R. P. (2016). Pengembangan Modul Ajar Pemrograman Berorientasi Objek Dengan Menggunakan Model ADDIE Pada Prodi Pendidikan Teknologi Informasi UIN Ar-raniry. [Doctoral Dissertation]. UIN Ar Raniry, Banda Aceh.

Isnaini, A. (2018). Model Pengembangan ADDIE dan Plomp. Makalah Kuliah Umum. Malang

Kartika, M. A. (2018). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika pada Pembelajaran Meaningful Intruction Design Ditinjau dari Gaya Bahasa Siswa. [Doctoral Dissertation]. Universitas Negeri Semarang.

Khairiyah, E. A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika pada Materi Segiempat dan Segitiga. Skripsi. Jakarta.

Martyanti, A., & Suhartini. (2018). Matematika: Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Budaya Dan Matematika. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 35-41.

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 5(2), 130-138.

Mendikbudristek. (2021). Merdeka Belajar Episode Kesembilan Belas. Rapor Pendidikan Indonesia.

Noto, M. S., Firmasari, S., & Fatchurrohman, M. (2018). Etnomatematika pada sumur purbakala Desa Kaliwadas Cirebon dan kaitannya dengan pembelajaran matematika di sekolah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 201-210.

Nursyahidah, F., & Albab, I. U. (2021). Learning Design On Surface Area And Volume Of Cylinder Using Indonesian EthnoMathematics Of Traditional Cookie Maker Assisted By GeoGebra. Mathematics Teaching Research Journal, 13(4), 79-98.

Plomp, Tj. (1997). Educational Design: Intruduction. From Tjeerd Plomp ed. Netherland. Faculty of Educational Science and Technology: University of Twente.

Plomp, T., & Wolde, J. Van Den. (1992). The General Model for Systematical Problem Solving. From Tjeerd Plomp ed. Netherland. Faculty of Educational Science and Technology: University of Twente.

Puspadewi, K.R., & Putra, I. G. N. N. (2014). Etnomatematika di Balik Kerajaan Bali. Jurnal Matematika, 4(2), 80-89.

Rahayu., Sri, N., Budiyono., & Kuniawati, I. (2013). Eksperiment Pembelajaran Matematika dengan Model Problem Solving pada Sub Materi

Ditinjau dari Aktivitas Belajar Matematika Siswa Kelas VII Semester II SMP Negeri 2 Jaten Karanganyar [Doctoral Dissertation]. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Richardo, R., Martyanti, A., &Suhartini. (2019). Developing ethnomathematical tasks in the context of yogyakarta to measure critical thinking ability. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1188, No. 1, p. 012063). IOP Publishing.

Rochmad. (2012). Desain model pengembangan perangkat pembelajaran matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(1), 59-72.

Sastrawati, E., dan Guspita, D. (2022). Implementasi Pembelajaran Menggunakan Modul Berbasis Etnometamatika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. PRIMARY: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Sukmadinata, N. S., dan Syaodih, E. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran Kompetensi. Bandung: PT. Refika Aditama

Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Inkuiri Untuk Membantu Siswa SMA Kelas X Dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 1938-1942.

Tłuściak-Deliowska. (2017). Unity of Purpose is Not Enough? The Importance of Teachers Collaboration in School: Some Reflections Based on a Case Study. Journal of Modern Science, 1(32), 45–62.

Vitaloka, V. (2020). Pengembangan Modul Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Berintegrasi Nilai-Nilai Kebangsaan Untuk Kelas VIII SMP. [Doctoral Dissertation]. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Yenti, I. N. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Etnomatematika Menggunakan Lectora Inspire untuk Materi Segitiga dan Segiempat. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2847-2856.

Downloads

Additional Files

Article ID

653

Published

2024-05-14

Data Availability Statement

The data has been presented in the body of the article in the form of graphs, tables and analysis results. If you want raw data, please contact us (corresponding author) by providing a reasonable reason. We store raw data in our personal Google Drive.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)