Analysis of Mathematical Communication Skills Vocational School Students Assisted Desmos in Solving Mathematics of Finance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/67p6jn82

Keywords:

Desmos, Mathematical Communication, Technology

Abstract

One of the mathematical skills that students must have been mathematical communication skills. Mathematical communication skills enable students to convey their understanding of mathematical concepts. The process of expressing mathematical ideas verbally or in writing helps students understand the material more deeply. Other previous research only described the effectiveness of software on mathematical communication skills, this study aims to analyze students' mathematical communication skills in 21st century learning when solving financial math problems with the help of desmos. This research is descriptive research with a qualitative approach. The results showed that the mathematical communication skills of class 11 SIJA B of 12 students belonged to the medium category. Desmos media has the potential to improve students' mathematical communication skills. A total of 2 students in the high mathematical communication skills category with a percentage of 16.7% were able to master all indicators of mathematical communication skills, 8 students in the moderate mathematical communication skills category with a percentage of 66.6% and some students were able to master all indicators of mathematical communication skills but were still lacking perfect, and 2 students in the low mathematical communication skills category with a percentage of 16.7% were only able to master one indicator, namely the second indicator of mathematical communication skills. The implications of this research are to investigate effective teaching methods to improve students' mathematical communication skills. Integrate tasks and activities that encourage mathematical communication in learning materials and further explore how technology can be applied to improve mathematical communication skills.

Salah satu keterampilan matematika yang harus dimiliki peserta didik adalah kemampuan komunikasi matematis. Ketrampilan komunikasi matematis memungkinkan siswa untuk menyampaikan pemahaman mereka tentang konsep matematika. Proses mengungkapkan ide-ide matematis secara verbal atau tertulis membantu siswa memahami materi dengan lebih mendalam.  Penelitian lain sebelumnya hanya mendeskripsikan keefektifan software terhadap kemampuan komunikasi matematis, penelitian ini bertujuan menganalisis kemampuan komunikasi matematis siswa dalam pembelajaran abad-21 saat menyelesaikan soal matematika keuangan berbantuan desmos. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan komunikasi matematis kelas 11 SIJA B dari 12 peserta didik tergolong pada kategori sedang. Media desmos berpotensi untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis peserta didik. Sebanyak 2 siswa pada kategori kemampuan komunikasi matematis tinggi dengan persentase 16,7% mampu menguasai semua indikator kemampuan komunikasi matematis, 8 siswa pada kategori kemampuan komunikasi matematis sedang dengan persentase 66,6% dan beberapa siswa mampu menguasai semua indikator kemampuan komunikasi matematis namun masih kurang sempurna, dan 2 siswa pada kategori kemampuan komunikasi matematis rendah dengan persentase 16,7% hanya mampu menguasai satu indikator , yaitu indikator kedua dari kemampuan komunikasi matematis. Implikasi penelitian ini agar menyelidiki metode pengajaran yang efektif untuk meningkatkan ketrampilan komunikasi matematis siswa. Mengintegrasikan tugas dan aktivitas yang mendorong komunikasi matematis dalam materi pembelajaran dan lebih mengeksplorasi bagaimana teknologi dapat diterapkan untuk meningkatkan ketrampilan komunikasi matematis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

Adam, S., & Syastra, M. T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3(2), 78–90.

Anggraeni, R., & Herdiman, I. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Lingkaran Berbentuk Soal Kontekstual Ditinjau dari Gender. Jurnal Numeracy, 5(1), 19–28.

Anwar, & Ramdan. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Kelas X SMA NEgeri 2 Baubau dalam Menyelesaikan Soal Pokok Bahasan Trigonometri. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 5(1), 24–33.

Apriyono, F. (2016). Profil Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 159–168.

Arina, J., & Nuraeni, R. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMK di Ponpes Nurul Huda. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 315–324.

Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 77–83. https://doi.org/10.35706/sjme.v2i2.1317

BNSP. (2007). Standar isi kurikulum KTSP.

Caniglia, J., Borgerding, L., & Meadows, M. (2017). Strengthening Oral Language Skills in Mathematics for English Language Learners Through Desmos ® Technology Benefits of Barrier Games. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(5), 189–194. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i05.6947

Darmawijoyo. (2011). Pembelajaran Matematika Berbasis Web. Sriwijaya Journal of Information Systems, 3(1), 294–303.

Ebert, D. (2014). tips Graphing Projects with Desmos. NCTM, 108(5), 388–391.

Efendi, B. (2021). Dinamika komunikasi (telaah atas sejarah, perkembangan dan pengaruhnya terhadap teknologi kontemporer). El-Hikam: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, 14(2), 236–264.

Firdaus. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Bervisi Sets Berbantuan Komputer Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah. Indonesian Journal of Science and Education, 1(1), 17–29.

Gulati, S. (2017). Desmos Activity Builder. Create Your Own Interactive Activity (Vol. 6, Issue 3, pp. 81–88).

Hasanah, U., Husin, M., & Monawati. (2017). Hubungan Antara Kemampuan Komunikasi Matematika dengan Hasil Belajar Siswa Pada Operasi Hitung di Kelas V SDN Unggul Lampeuneurut Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 41–47.

Herman, D. S. T. T. (2020). An Analysis of PreService Mathematics Teachers’ Desmos Activities for Linear Programming Lesson. International Journal of Pedagogical Development and Lifelong Learning, 1(1), 1–10.

Hidayah, R., Salimi, M., & Susiani, T. S. (2017). Critical Thinking Skill: Konsep dan Indikator Penilaian. Jurnal Taman Cendeka, 01(02), 127–133. https://doi.org/10.30738/tc.v1i2.1945

Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu, 7(1), 9–18.

Hoyles, C. (2018). Transforming the mathematical practices of learners and teachers through digital technology*. Research in Mathematics Education, 20(3), 209–228.

Imanisa, N., & Effend, K. N. S. (2023). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Materi Segitiga. Radian Journal: Research and Review in Mathematics Education, 1(3), 127–134. https://doi.org/10.35706/rjrrme.v1i3.7153

Imanuel Silalahi, B. (2023). Dinamika Komunikasi Sebagai Ilmu Pengetahuan pada Era Konvergensi Media. Jurnal IMPRESI, 4(1), 59–69.

Ismayanti, S., & Sofyan, D. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII di Kampung Cigulawing. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 183–196. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i1.1036

Isroil, A., Khairul Umam, A., & Supriyanto, S. (2022). Aplikasi Desmos Dalam Penyelesaian Masalah Persamaan Trigonometri. Karangan: Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran, Dan Pengembangan, 4(1), 58–63. https://doi.org/10.55273/karangan.v4i1.171

Kamid, Rusdi, M., Fitaloka, O., Basuki, F. R., & Anwar, K. (2020). Mathematical communication skills based on cognitive styles and gender. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(4), 847–856. https://doi.org/10.11591/ijere.v9i4.20497

Kemendikbudristek. (2022). Salinan Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2022 Tentang Standar Isi Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. In Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kızıltoprak, A., & Köse, N. Y. (2017). Relational thinking: The bridge between arithmetic and algebra. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(1), 131–145. https://doi.org/10.26822/iejee.2017131893

Koyunkaya, M. Y., & Dede, A. T. (2024). Using Different Digital Tools in Designing and Solving Mathematical Modelling Problems. In Education and Information Technologies (Issue 0123456789). Springer US.

Kristanto, Y. D. (2021). Matematika Digital Dengan Menggunakan Desmos. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 27(3), 192–199.

Kulsum, C., Johar, R., & Munzir, S. (2020). Pemahaman Relasional Siswa pada Turunan Fungsi dengan Bantuan Software Geometer’s Sketchpad. Jurnal Peluang, 7(2), 66–76. https://doi.org/10.24815/jp.v7i2.13749

Kuslinar, K., Awaludin, A., & La Arapu, L. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Sampara. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 7(1), 141-154. https://doi.org/10.36709/jppm.v7i1.8255

Kusumah, Y. S., Kustiawati, D., & Herman, T. (2020). The Effect of GeoGebra in Three-Dimensional Geometry Learning on Students’ Mathematical Communication Ability. International Journal of Instruction, 13(2), 895–908.

Lamonta, P. A., Tandiayuk, M. B., & Puluhulawa, I. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 19 Palu Dalam Memahami Volume Balok. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 03(04), 464–477.

Lanani, K. (2015). Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Ditinjau dari Peningkatan Kemampuan Penalaran Logis Matematis Siswa. Infinity Journal, 4(2), 140–151.

Machado, D., Bastos, N., Hall, A., & Pais, S. (2023). Volume of Geometric Solids on the Desmos Platform – A didactic experience in Cape Verde. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(3), 376–391. https://doi.org/10.30935/scimath/12788

Miller, T. (2018). Developing Numeracy Skills Using Interactive Technology in a Play-Based Learning Environment. International Journal of STEM Education, 5(1), 1–11.

NCTM. (2000). The National Council of Teachers of Mathematics. NCTM.

Nisa, F. K., & Arliani, E. (2023). Junior high school students’ mathematical literacy in terms of mathematical self-efficacy. Jurnal Elemen, 9(1), 283–297. https://doi.org/10.29408/jel.v9i1.7140

OECD. (2018). Pisa 2015.

OECD. (2019). Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018. Oecd, 1–10.

Orr, J. (2017). Function Transformations and the Desmos Activity Builder. NCTM, 110(7), 549–551.

Pantow, E. Y., Sitinjak, D. S., & Dirgantoro, K. P. S. (2020). Penerapan Metode Think-Talk-Write Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X Pada Topik Logaritma di Sekolah Menengah Atas Kupang [the Application of the Think-Talk-Write Method to Improve the Mathematics Communication Skills of Grade]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 4(1), 113-126. https://doi.org/10.19166/johme.v4i1.982

Purnama, I. L., & Afriansyah, E. A. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Complete Sentence Dan Team Quiz. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 27-42.

Ramadhan, S., Effendi, M. M., & Ummah, S. K. (2021). Exploration of Relational Thinking Skills Using Problem Solving of Geometry Transformation. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 12(2), 288–301. https://doi.org/10.15294/kreano.v12i2.31425

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2239-2253.

Ridzkiyah, N., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Sma Dalam Menyelesaikan Soal Program for International Student Assessment (PISA). JIPMat, 6(1), 1–13.

Riyadi, S., Noviartati, K., & Abidin, Z. (2021). Kemampuan komunikasi matematis tulis siswa Samin dalam memecahkan masalah geometri. Ethnomathematics Journal, 2(1), 31–37. https://doi.org/10.21831/ej.v2i1.36192

Safarini, D., Juandi, D., & Darhim. (2023). Students’ Cognitive Developments in Learning Basic Differentiation Rules Using the Desmos Classroom Based on the Three Worlds of Mathematics. Proceedings of the Asian Technology Conference in Mathematics, December, 307–321.

Salas-Rueda, R. A. (2023). Perception of Students about the Effectiveness of the Flipped Classroom and Technological Tools in the Learning of Mathematics. Journal of Learning for Development, 10(3), 376–391. https://doi.org/10.56059/jl4d.v10i3.831

Sandy, D. N., Cholily, Y. M., Zukhrufurrohmah, Z., & Ummah, S. K. (2022). Pengembangan Flipbook Bermuatan Literasi Numerasi untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Tadris Matematika, 5(2), 135–148. https://doi.org/10.21274/jtm.2022.5.2.135-148

Setiawan, Y. E. (2021). Analisis Kesalahan Mahasiswa Semester Pertama dalam Menentukan Nilai Fungsi Trigonometri Sudut Istimewa. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(1), 110–121. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4531

ST. Marjan Ahsani Ardan. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Garis Lurus Kelas VIII SMP Negeri 1 Sungguminasa Kabupaten Gowa Berdasarkan Tingkat IQ [Doctoral Dissertation] Universitas Muhammadiyah Makassar.

Syahputra, E. (2019). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. in Seminar Nasional Sains, Teknologi, Humaniora dan Pendidikan (SINASTEKMAPAN), (Vol 1, 2018).

Taufik, A. R., & Pagiling, S. L. (2021). Penggunaan Desmos dalam Memvisualisasikan Pembelajaran Matematika Bagi Guru MGMP Matematika Kabupaten Merauke. MATAPPA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 122–128.

Tesfamicael, S. A. (2022). Prospective teachers’ cognitive engagement during virtual teaching using GeoGebra and Desmos. Pythagoras, 43(1), 1–15. https://doi.org/10.4102/PYTHAGORAS.V43I1.691

Tiffany, F., Surya, E., Panjaitan, A., & Syahputra, E. (2017). Analysis Mathematical Communication Skills Student at The Grade Ix Junior High School. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas In Education, 3(February), 2160–2164.

Wijaya, T. T., & Afrilianto, M. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(1), 53-60. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i1.p53-60

Yuliardi, R., & Habibi, M. I. (2016). Implementasi Pembelajaran Berbasis Komputer Menggunakan Software Geogebra Terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK Di Kota Kuningan. Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 2(2), 201–211.

Yunisha, R., Charitas, R., Prahmana, I., & Sukmawati, K. I. (2016). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika. Jurnal Elemen, 2(2), 136–145.

Downloads

Additional Files

Article ID

3773

Published

2024-05-12

Data Availability Statement

All data has been presented in the article. Primary data is stored on the author's drive, which can be granted access for good reasons. Please contact the corresponding author.

Similar Articles

1-10 of 14

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>