Analisis Model-Model Pembelajaran yang Digunakan oleh Guru IPS di SMP Negeri Se-Kecamatan Sukorejo Kabupaten Kendal

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Panggih Nugroho Wicaksono
Arif Purnomo

Abstract

The results showed that (1) the social studies teacher at SMPN 1 Sukorejo and SMPN 2 Sukorejo used the discovery learning model, while the social studies teacher at SMPN 3 Sukorejo used a varied lecture learning model, (2) the teacher implemented it according to the analyzed learning model, and in the implementation process there are obstacles experienced by teachers and students, (3) the teacher reflects on the learning model by looking at the activeness of students and the results of test scores. Then the teacher made improvements to the social studies learning model by discussing among teachers, using the peer tutor model, utilizing technology, and book references from various sources.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Wicaksono, P., & Purnomo, A. (2021). Analisis Model-Model Pembelajaran yang Digunakan oleh Guru IPS di SMP Negeri Se-Kecamatan Sukorejo Kabupaten Kendal. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 3(1), 40-49. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v3i1.45464

References

Ana, N. Y. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam peningkatan hasil belajaran siswa di sekolah dasar. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1).

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif ilmu pendidikan, 32(1), 67-75.

Indriasih, A. (2015). Pemanfaatan alat permainan edukatif ular tangga dalam penerapan pembelajaran tematik di kelas III SD. Jurnal pendidikan, 16(2), 127-137.

Melinda, I. (2018). Pengaruh reward dan punishment terhadap motivasi belajar siswa kelas IV A SDN Merak I pada mata pelajaran IPS. International Journal of Elementary Education, 2(2), 81-86.

Ramadhani, T., & Koryati, D. (2018). Analisis model dan media pembelajaran yang digunakan oleh guru pada mata pelajaran ekonomi di SMA se-Kecamatan Inderalaya. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 2(1), 34-45.

Sapriya, S. (2009). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Sholahuddin, M. (1986). Metodologi Pendidikan Islam. Surabaya: PT Bina Ilmu.

Yuliyanto, E., Hidayah, F. F., Istyastono, E. P., & Wijoyo, Y. (2018). Analisis Refleksi pada Pembelajaran: Review Reasearch. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional (Vol. 1, No. 1).

Yusrina, F., Bain, B., & Suryadi, A. (2019). Hambatan Guru Dalam Menerapkan Model Pembelajaran Inovatif Pada Mata Pelajaran Sejarah di SMP Negeri 3 Magelang. Historia Pedagogia, 8(1), 51-57.