IMPLEMENTASI PENANAMAN NILAI KARAKTER DISIPLIN DALAM PEMBELAJARAN IPS DI SMP NEGERI 1 BOJA KABUPATEN KENDAL
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The character building in school which is conducted through the learning process to develop. Further, one of the character values ​​is discipline. (1) the improvement of learning values ​​in social science learning in SMP Negeri 1 Boja; (2) the obstacles which are experienced by the teachers who apply character value in SMP Negeri 1 Boja; (3) the way teachers overcome obstacles when applying the discipline character in the process of social science learning in SMP Negeri 1 Boja. The results of this study indicated that (1) the discipline character building ​​in social science learning in SMP Negeri 1 Boja was integrated through learning tools, activities and evaluation; (2) the problem experienced by the teachers in applying the discipline character in social science learning was there were some students who spoke by their own in learning activity process; (3) the teacher's way to overcome the problem was by giving warning and question.
Penanaman pendidikan karakter di sekolah dilaksanakan melalaui proses pembelajaran yang bertujuan untuk mengembangkan nilai-nilai karakter Salah satunya nilai karakter disiplin.Tujuan dari penelitian ini (1) penanaman nilai karakter disiplin dalam proses pembelajaran IPS di SMP Negeri 1 Boja; (2) kendala yang dialami guru dalam menerapkan nilai karakter disiplin pada proses pembelajaran IPS di SMP Negeri 1 Boja; (3) cara guru dalam mengatasi kendala saat menerapakan nilai karakter disiplin pada proses pembelajaran IPS di SMP Negeri 1 Boja. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa (1) penanaman nilai karakter disiplin dalam pembelajaran IPS di SMP Negeri 1 Boja diintegrasikan melalui perangkat pembelajaran, kegiatan pembelajaran dan evaluasi pembelajaran; (2) kendala yang dialami guru dalam menanamkan nilai karakter disiplin dala pembelajaran IPS adalah masih ada peserta didik yang berbicara sendiri ketika proses kegiatan pembelajaran; (3) cara guru dalam mengatasi kendala tersebut adalah menggunakan teguran halus dan diberikan pertanyaan.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All writings published in this journal are personal views of the authors and do not represent the views of this journal and the author's affiliated institutions. Author(s) retain copyrights under the license of Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
References
Arikunto, suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Julaiha, Siti. 2014. Ipmpelentasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Journal Dinamika Ilmu.Volume 14. No 2. Hal 228.
Kemendiknas. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa Indonesia: Pedoman Sekolah. Jakarta: Kemendiknas.
Mulyasa. 2013. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Mustari, Mohamad. 2014. Nilai Karakter: Refleksi untuk Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.
Narwanti, Sri. 2016. Pendidikan Karakter Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk Karakter dalam Mata Pelajaran. Yogyakarta: Familia.
Sapriya. 2009. Pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosyadakarya.
Suprayogi, dkk. 2011. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Semarang: Widya Karya.
Towaf, Siti malikhah. 2014. Pendidikan Karakter pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Ilmu Pendidikan. Volume 20. No 1. Hal 75-85.